zaterdag 7 januari 2012

Lekkere gerechtjes

Onlangs zag ik mijn ouders kijken naar het kookprogramma 'goe gebakken'.
Ik zag dat ze met iets heel lekkers bezig was waar kinderen kunnen aan meehelpen.
Toen mijn ouders vertelden dat ze veel gerechten klaarmaakt voor kinderen dacht ik waarom haal ik haar kookboeken eens niet in huis?
En dit heb ik dan maar gedaan, de dag erop naar een boekenclub geweest en vlug haar boek gekocht.
Na er enkele keren in te bladeren zag ik er leuke gerechten instaan zoals een zandkoekjes, petit-beurretaart en nog zovele meer.
Daarom had ik het idee om eens enkele recepten hierop te plaatsen.

De petit-beurretaart
Een petit-beurretaart is echt heel gemakkelijk te maken. Als kind maakte ik deze taart vaak.
Hoe ga je nu te werk?

ingrediƫnten

  • 2 kopjes koffie
  • 250 g zachte boter
  • 250 g poedersuiker
  • 1 pakje petit-beurrekoekjes
  • cacaopoeder of eventueel hagelslag
bereiding
  • Giet de koffie in een platte schotel en laat afkoelen.
  • Meng de zachte boter met de poedersuiker en roer goed door elkaar tot je een gladde boterroom krijgt.
  • Haal de koekjes snel door de koffie en leg deze naast elkaar op een schotel.
  • Bestrijk dit laagje koekjes met wat boterroom en ga verder met een nieuwe laag koekjes. Herhaal dit tot je een taartje hebt van vijf Ć  zes laagjes koekjes.
  • Besmeer de zijkanten en bovenkant met een laagje boterroom.
  • Breng op de bovenkant met een vork wat streepjes aan ter versiering, en strooi er wat cacaopoeder over. (je kan je taart ook versieren met hagelslag)
  • Bewaar in de koelkast tot gebruik.
Deze taart kun je zo groot maken zoals jij maar wil. Het moeilijkste aan dit taartje is het dopen van de koekjes. Lang genoeg, maar ook weer niet te lang, want het koekje moet heel blijven.

Wil je zien hoe Sofie Dumont deze taart bakt? wel dit kan op petit-beurretaart van Sofie Dumont

Geen opmerkingen:

Een reactie posten